برقی کردن قطار «مشهد – تهران»

ا امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (2 امتیازات, متوسط: 4٫00 از 5)
Loading...

اجرای قطعی برقی کردن قطار «مشهد – تهران»

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی گفت: در طول ۵ سال دولت یازدهم و دوازدهم، مجموعاً تنها در مناسبت‌های هفته دولت، دهه مبارکه فجر و سفر ریاست جمهوری و معاون اول ایشان حدود ۱۲ هزار و ۲۵۴ پروژه با اعتبار ۲۳ هزار و ۴۵ میلیارد تومان را افتتاح کردیم.

به گزارش چارترزنیوز به نقل از ایسنا، «محمد مقدوری» ظهر امروز در نشست خبری خود با مدیران عمرانی استان به مناسبت هفته دولت در خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: در هفته دولت سال ۹۷ حدود ۱۵۴۴پروژه عمرانی و اقتصادی را با اعتباری بالغ بر  ۱۴۵۳ میلیارد تومان افتتاح می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ منابع اعتباری پروژه‌هایی که در هفته دولت سال ۹۷ در حال افتتاح هستیم، حدود ۴۲۰ ملیارد تومان مربوط به پروژه‌های ملی، ۳۸ میلیارد تومان پروژه‌های ملی استانی، ۱۶ میلیارد تومان پروژه‌های استانی و۸۸۱ میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانکی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی گفت: به لحاظ اعتباری سازمان صمت با ۳۸۶ میلیارد تومان، اداره کل ارتباطات و زیرساخت ۱۴۱ میلیارد تومان، راه و شهرسازی ۱۰۸ میلیارد تومان رتبه‌های اول تا سوم را در هفته دولت به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: هم‌چنین شهرستان‌های سرخس، مشهد و چناران به لحاظ حجم اعتبارات و شهرستان‌های قوچان، مشهد و سبزوار از لحاظ تعداد پروژه‌ها رتبه اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند.

پروژه برقی کردن قطار «مشهد – تهران» به صورت صددرصد و مطمئن اجرا می‎شود

وی درخصوص پروژه برقی شدن قطار مشهد تهران، گفت: در این راستا مجموعه اقداماتی که مربوط به دولت جمهوری اسلامی هست، اعم از ۱۵درصد اعتبار تضمینی اولیه‌ای که باید از طریق اعتبارات داخلی کشور تامین شود که اعتبار آن از طریق وزارت راه‌وشهرسازی تامین شده و اکنون مذاکرات نهایی خودش را برای کلیدخوردن پروژه می‌گذراند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ما با کمبود قطار مواجه نیستیم، چون ظرفیت دو خط فعلی مشهد- تهران که قبلا سالیانه تا حدود ۱۳ میلیون امکان انتقال مسافر را در این مسیر داشت، با کار و هوشمندسازی‌ای که در سال ۹۵ انجام شد، ظرفیت انتقال مسافر را تا ۲۰ میلیون افزایش داد. بنابراین ما از این جهت اصلا با محدودیت و مشکل مواجه نیستیم و اگر هنوز حجم قابل توجهی از مسافرین جاده‌ای ما اقبالشان به ریل کمتر است، به این دلیل بوده که ترجیح می‌دهند با ماشین باشند و این امر  به دلیل فرهنگی است که ما داریم و اینجا هیچ کمبودی از جهت ناوگان انتقال مسافر در ریل یا ظرفیت بارگذاری ریل در شرایط فعلی وجود ندارد.

مقدوری افزود: در سال ۹۶ حجم مسافرین ما به۳۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرد، ظرفیت مورد تقاضای ریلی ما نسبت به ظرفیت ممکن و مطلوب که الان در اختیارمان هست، پاسخگوی مسافرین ریلی هست ولی اقبال مردم بیشتر به استفاده از وسیله نقلیه خودشان است، اگرچه که تهدید بیشتری هم دارد ولی متاسفانه ما اکنون با این رویکرد مواجهیم.

وی گفت: در مورد حوزه گردشگری، ما با مشکلی مواجه شدیم به‌علت محدودیت‌هایی که عربستان از حدود یک‌سال‌ و نیم به خاطر زائرین خارجی خودش ایجاد کرد ولی الان تعداد زائرین خارجی به ویژه از سمت عراق فوق‌العاده زیاد است و استقبال بالاست؛ اما در مورد بحث بهسازی راه‌ها به‌ویژه راه‌های گردشگری و استانداردسازی آن‌ها، اگرچه وضعیت از متوسط‌های کشور در بخش راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها استان بهتر است؛ البته در مورد آزادراه‌ها از متوسط کشور هنوز عقب‌ماندگی داریم که خوشبختانه با پروژه های مصوب و در حال اجرا که البته با تاخیر و کندی پیش می‌رود، این شرایط هم تغییر خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در مورد آن دسته از بزرگراه‌ها و باند دوم‌هایی که هنوز نیاز به کار جدید است  تا بتوانیم به یک استاندارد مورد اتکا مواجه باشیم، خوشبختانه همه پروژه‌های ما مصوب شده و درحال اجراست از جمله باند دوم سه‌راهی شادمهر به کاشمر، باند دوم تربت‌حیدریه به شهرستان زاوه، باند دوم تربت‌حیدریه به خواف و تنها موردی که آنجا مشکلات عدیده‌ای داشتیم و هنوز مصوب نشده بود، در سفر آقای رئیس جمهور مصوب شد و ۵۰ میلیارد اعتبار هم گذاشتند و بند دوم سبزوار به جوین و جغتای بود که حجم تردد به دلیل افتتاح کارخانه فولاد جدید و کارخانه سیمان یکی از مسیرهای پرخطر ما بود و در زمینه راه‌های گردشگری هنوز نیاز به توجهات بیشتر داریم که دوستان راه‌وشهرسازی به دنبال تصویب پروژها و تصویب منابع مالی که توسعه بیشتری داشته باشد، هستند.

خوشبختانه میزان تلفات جاده‌ای سیر نزولی را پشت سر می‌گذارد

مقدوری پیرامون وضعیت امنیت راه‌های جاده‌ای اظهار کرد: میزان تلفات جاده‌ای در کشور در حال حاضر، فوق‌العاده زیاد و خسران بسیاری متوجه کشور است و تلفات جاده‌ای ما از حدود ۲۵ یا ۲۶ هزار نفر در اوایل و اواسط دهه هشتاد در سطح کشور، اکنون به حدود ۱۶ هزار رسیده است که البته این رقم وحشت‌ناک است؛ با این وجود، علارغم این که حجم سفر بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است، میزان تلفات جاده‌ای سیر نزولی خود را پشت سر می‌گذارد و این نشان می‌دهد که عامل شبکه جاده‌ای کشور، ارتقای قابل توجهی داشته است.

وی افزود: در استان نیز دقیقا همین وضعیت موجود است و در چهار سال اخیر، خوشبختانه سیر نزولی در تلفات جاده‌ای داشته‌ایم و میزان تلفات از حدود ۱۲۰۰ نفر به حدود ۱۱۰۰ نفر کاهش یافته که البته این رقم تلفات برون‌شهری و درون‌شهری استان است. همچنین، قریب به ۷۰۰ نفر مربوط به تلفات جاده‌ای ماست، حدود ۳۵۰ تا ۳۸۰ نفر تلفات درون‌شهری است که بخش بیشتر آن به شهر مقدس مشهد مربوط است. بنابراین ما سیر نزولی داریم و با این وجود این عدد، رقم فوق‌العاده بالایی است و ما موظفیم تا عدد صفر تلاش خود را ادامه دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس تحلیل‌های بسیار دقیق کارشناسی که توسط پلیس راهبر و نیز کارشناسان حمل و نقلی استان درمورد تک‌تک تصادفات صورت می‌گیرد و بر اساس آخرین آمار، ۷۳ درصد تلفات ما ناشی از خطای انسانی و عمدتا به دلیل خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت بالا است و تعداد قابل توجه تلفات جاده‌ای ما در همین ماه‌های اخیر، بیرون رفتن ماشین از جاده بود. همچنین، در چهارماهه اول سال، براساس اخرین آمار، خوشبختانه نسبت به سال قبل ۳۵ نفر کاهش تلفات را شاهد هستیم.

مقدوری اضافه کرد: در عین حال، برای افزایش سطح ایمنی راه‌ها در استان، علاوه بر کارهای اساسی در احداث باند دوم در محورهایی از استان که متاسفانه نارسایی داشته است، اقدامات فوق‌العاده زیادی صورت گرفته است. همچنین، در زمینه خطای انسانی، به ویژه در سال ۹۶، ۳۰ درصد جاده‌های روستایی افزایش تلفات پیدا کرده بود؛ در شرایطی که در سایر محورهای برون‌شهری با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه بودیم. همچنین بحث‌های آموزشی فراوانی را تدارک دیده‌ایم و پیش از نوروز سال ۹۷ این امر را شروع کرده‌ایم، از طریق آموزش دهیاران در جهت این که راننده‌های روستایی را مجددا مورد توجه قرار دهند و دوره‌های آموزشی مکرری برگزار کرده و اطلاعات مربوط به تصادفات را به آنان ارائه دهند که خوشبختانه طی دو ماه گذشته شاهد بازخورد مثبت این آموزش‌ها بوده‌ایم و تلفات جاده‌ای روستایی به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود: از ۲۱۲۴ میلیارد تومان کمک رئیس جمهور در سفر اخیر، ۶۵۷ میلیارد تنها در بخش حمل و نقل و ایجاد جاده‌های جدید و رفع نقاط حادثه‌خیز پیش‌بینی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درمورد بحث توسعه فرودگاه بیان کرد: مطالعات باند سوم توسط شرکت فرودگاه‌های کشور در استان ارائه شده و ما نسبت به آن یک‌سری نظرات اصلاحی داشتیم. همچنین درمورد اراضی مشکل خاصی وجود ندارد و اگر اصلاحاتی که مورد نظر استان بوده قطعی شود، فکر می‌کنم حتما همراهی آستان قدس و تولیت معظم در این رابطه صورت خواهد گرفت و منعی از این جهت متوجه پروژه نخواهد بود. ضمن این که ما هنوز در فرودگاه مهرآباد باند سوم نداریم و اگر در مشهد تلاش می‌کنیم ظرفیت‌سازی‌های جدیدی برای آینده پیش‌بینی کنیم، به هر دلیلی در صورتی که تاخیری در این خصوص وجود دارد، جای نگرانی نیست.

مقدوری عنوان کرد: درست است که حجم پروازی ما در کشور در رتبه دوم بوده و پس از مهرآباد و حتی بیش‌تر از فرودگاه امام و سایر فرودگاه‌هی کشور، میزان پروازهای داخلی و خارجی ما در این رتبه قرار دارد، ولی از جهت دو باند موجود هیچ مشکلی نداریم. اما آنچه بیشتر رغبت را برای باند سوم ایجاد کرد و مورد موافقت وزیر محترم راه و شهرسازی قرار گرفت، بحث‌های زیست‌محیطی و کریدور پرواز است و از این جهت موافقت شده است از آن‌جا که امکان جابه‌جایی فرودگاه به این راحتی میسر نبود، این امر برقرار شود. در هر صورت، از جهت اراضی، از طرف آستان قدس هیچ مشکلی وجود ندارد.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Site Footer